Mai mult, cu mai putin

October 11, 2016 § 2 Comments

In seara asta, in timp ce faceam ordine in biblioteca m-a traznit ideea asta: daca ‘mai mult’ nu garanteaza neaparat calitatea si satisfactia, oare ‘mai putin’ ar putea fi scurtatura catre fericire?

Nu ma consider o persoana frugala. Citind cartea ‘Better than before’ a lui Gretchen Rubin m-am identificat intr-o oarecare masura cu tipologia ‘abstainer’. As zice ca oscilez intre hedonism si frugalitate.

Am pus deoparte cartile care nu isi mai au locul in biblioteca mea si pe care vreau sa le daruiesc si am mers sa imi incalzesc penultima portie de ciorba. In timp ce savuram un castron plin de ciorba fierbinte, m-a lovit din nou ideea asta: cat de ieftin, bun si satios poate fi ceva facut din atat de putine ingrediente!

Asa s-a nascut ideea lui mai mult cu mai putin. Daca ma gandesc in ce domenii as putea sa o aplic…:

  • La serviciu: dupa ani de zile de over-time, imi da tarcoale modelul scandinav: ore mai putine de lucru, eficienta si productivitate maxima. Psihologic vorbind, atunci cand stii ca ai la dispozitie 5 ore, si nu 8 esti mult mai putin tentat sa pierzi vremea aiurea si esti fortat sa prioritizezi. Sunt absolut convinsa ca omenirea (sau cel putin anumite industrii) ar avea numai de castigat din modelul asta. Ah, si scapi de sclavia (si scuza) lui ‘dar eu nu am timp, muncesc 8/10/12 ore pe zi’.
  • Haine si alte bunuri. Sunt din nou intr-un proces de debarasare in casa si trecand prin diversele zone ale apartamentului, realizez cu stupoare cat de multe obiecte am acumulat noi doi. Haine, carti, incaltari si diverse obiecte complet inutile. Sigur, pot sa le vand sau sa le donez sau sa le daruiesc, dar de ce le-am cumparat oare? Cred ca ne aflam sub tirania obiectelor, iar mie imi plac la nebunie spatiile cat mai goale. Cand ne vom muta din nou voi avea grija sa pastrez spatii goale in noua casa: sertare, suprafete absolut goale. Cati dintre noi putem spune ca avem in sifonier haine si incaltari de calitate impecabila, care rezista probei timpului? Da, stiu ca se gasesc tot mai greu, dar mai exista si altceva in afara de H&M&co pe lumea asta.
  • Mancare. Aici e clar ca mai putin este mult mai bun. Traiesc mai mult aceia care mananca mai putin, de exemplu. Si reluand exemplul de mai sus cu ciorba, uneori din ingrediente atat de putine si simple poti face o mancare delicioasa, care sa sature mai multe guri. Nu mai vorbesc despre cat de multa mancare aruncam (eu insami ma fac vinovata de asta).
  • Vorbe. Stim cu totii proverbul latin ‘daca taceai, filosof ramaneai’. Sunt zile in care capul imi este atat de plin de vorbe, ale mele si ale altora, incat seara nu mai tolerez nici macar radioul din bucatarie, ma simt pur si simplu poluata fonic. Si eu ma fac vinovata de a vorbi mult si insufletit, mai ales cand sunt pasionata de subiectul respectiv. 🙂 Dar tacerea este de aur si cei mai intelepti sunt aceia care pot spune foarte multe cu putine cuvinte.

Stiu ca nu am inventat eu roata, dar pentru mine ideea de ‘mai mult cu mai putin’ a devenit concreta de-abia in seara asta si simt ca ma va preocupa mult timp de-acum incolo. Intuitia imi spune ca in spatele filosofiei asteia se ascund multa inteligenta, simplitate si bun gust. Si liniste, si potential pentru creativitate.

Voi in ce domenii credeti ca se poate mai mult, cu mai putin?

§ 2 Responses to Mai mult, cu mai putin

  • IuliaBe says:

    in viata in general, mai putini prieteni dar de calitate; putine iesiri, dar intense in trairi….

    • Sinziana says:

      Categoric, Iulia. Prieteni multi nu am avut niciodata si ultra-sociala nu am fost niciodata, iesirile prea dese ma obosesc ceva de speriat. Dar in week-endul acesta am planuit o seara la film si cina cu fetele si de-abia astept. Noi, femeile, parca prea putin suntem prietene…:)

Leave a comment

What’s this?

You are currently reading Mai mult, cu mai putin at .

meta