Zacusca – my way

October 11, 2013 § 7 Comments

P1040241P1040239Scriu reteta asta aici, ca sa nu o pierd. Pentru mine a fost aur saptamana asta. πŸ™‚
Sunt o mare ‘zacuscara’ si pot devora un borcan din pasta asta cat ai zice ‘peste’.Pana si numele imi place, caci are o rezonanta aparte!
Mama mea face o zacusca de milioane si in timp a invatat sa pregateasca ceva dietetic, ceea ce nu inseamna ca sora mea si cu mine nu ne batem pe ultima lingurita de zacusca atunci cand ajungem acasa…
Dar cum mama e departe si mai e mult pana inhat eu un borcan de zacusca, am facut-o pe a mea. Uitandu-ma la micutul meu castronas (am facut o portie mica, doar de proba), am realizat ca nu imi va ajunge nici pe-o masea, asa ca am pregatit a doua tura, cu cantitati duble.
Ca mai toate mancarurile pe care le pregatesc eu, si asta suporta modificari aproape nelimitate – cu ciuperci, cu fasole, servita cu seminte de floarea soarelui sau cu susan, cu otet de mere sau suc de lamaie.

Ingrediente:2 dovlecei, 1 rosie, 1 ardei mare, 2 cepe, usturoi (nelimitat), putin ulei, putin otet de mere, sare, 3 prize de salvie si patrunjel uscat.
Cum procedam: amestecam toate aceste chestiuni si le dam drumul in tava, in cuptorul pre-incalzit.
Cand sunt patrunse si casa miroase… a casa, e timpul sa scoatem legumele noastre. Le lasam sa se raceasca si le pasam fie cu blenderul, fie cu o furculita (daca vrem sa lasam si bucati mai mari).
Daca nu am pus otet de mere, adaugam acum sucul de lamaie… dupa gust (asta inseamna ca gustam o data, si inca o data, si inca o data…)

Asta-i zacusca. Fuse si se duse.
////

As I’m writing this post I am actually drooling. The last few weeks have been really great for me from a culinary perspective – but not just that: I had the β€˜luxury’ to cook much more than I normally have time for, enjoyed dinners with a glass of wine and just played and experimented in the kitchen.

Yesterday I made this veggie spread in a jiffy – and ate it in a jiffy too! In the evening I made a double batch, just to make sure it lasts me. It is THAT good!!
This is the quick and a bit healthier version of the famous and beloved Romanian β€˜zacusca’.
The recipe bears a lot of modifications and I can already see how one could easily add mushrooms like chanterelles or pleurotus or even beans – both mushrooms and beans would make this so much heartier.

Ingredients – for 400g of zacusca
– 2 medium courgettes
– 1 tomato
– 1 big red pepper
– 2 (or more) onions
– Garlic cloves – to taste
– Salt, oil, cider vinegar, thyme and parsley

Directions: as the oven is heating up, roughly chop the veggies and toss them in olive oil and cider vinegar, then sprinkle lots of thyme and parsley on top. Pop the tray in the oven and leave it there until veggies start to soften and the house smells wonderfully. Once the veggies are cooked through and cooled down, place them in a bowl and blend roughly so that you still leave bits and pieces in there.
You can serve this with a bit of lemon juice, sunflower or sesame seeds on top. It’s amazing! I serve it on toast or as a base for a sandwich or just eat it with a spoon!
This keeps well in the fridge in a glass container for about two days – but it can not last me that long…

§ 7 Responses to Zacusca – my way

  • arakelian says:

    si cu vinete oare merge?

  • Sinziana says:

    Sunt absolut sigura ca merge si cu vinete, doar ca le-as pune pe ele primele pentru ca se coc mai greu, si apoi celelalte legume. Stai sa vezi, chiar mi-ai dat o idee: as putea amesteca zacusca de mai sus cu o salata de vinete, am pachete la congelator.
    Eu si salata de vinete o fac dietetica, deci amestecul dintre cele doua nu mi s-ar parea ca pica prea greu la stomac. Ar iesi un fel de ghiveci rece, nu? Buna idee mi-ai dat, multumesc! πŸ™‚

  • arakelian says:

    am facut-o cu vinete! super buna!!! Eu sunt fan vinete, imi plac mult mult…

  • IuliaBe says:

    oare reteta asta merge pe iarna, in borcane sterlizate? caut idei de mancaruri pe care sa le fac din timp sa le am pt decembrie :)) si reteta asta ar merge bine si cu un orez alaturi si cu o pasta, cu hrisca sau cu quinoa…..

    • Sinziana says:

      Cred ca merge, nu vad de ce nu. Eventual incearca o cantitate mica, gen un borcanas si vezi daca sta 2-3 saptamani si ce gust mai are pe urma.
      Mi se pare foarte inspirat planul tau de a pregati cat de multa mancare de pe acum. Eu nu stiu ce anume mai congelezi tu, dar eu pun multe ciorbite (nu isi schimba deloc gustul), chiar si tavi intregi de musaca sau paste cu sos am pus – dar pe astea nu le tin decat maximum 3 luni.
      Ah, si am mai avut o experienta f buna si cu sarmale, in fiecare an primim multe de tot de la socrii mei si se mentin excelent la congelator.
      Dar nu stiu daca te apuci tu acum sa faci sarmale… πŸ™‚

      • IuliaBe says:

        well pt sarmale o sa vina mama in vizita in vreo luna si o sa o rog pe ea sa imi faca, intentionez sa le congelez nefierte si sa le fierb cand e nevoie, o sa o intreb si pe ea ce crede daca nu e mai ok sa le fierb deja si sa le pun fierte deja la congelator….; pt supe si eu intentionez sa pregatesc pungi cu legume taiate, doar sa le arunc in apa clocotita; tu ai congelat supa gata facuta? si eu am in plan paste cu sos in tavite si tacco…. la musaca nu m-am gandit, e ok daca cartofii sunt deja fierti? bine nu e ca voi manca numai asta, dar daca am 2-3 tavite deja e mai mult decat ok… mersi mult de idee :))eu vreau ca macar prima luna sa fim cata de cat acoperiti πŸ™‚ acum sunt in cautare de idei pe pinterest; o sa scriu despre planul asta pe blog cand am lista definitivata πŸ™‚

      • Sinziana says:

        Da, eu am congelat si supe,si ciorbe si musaca si lasagna. Si da, este OK daca cartofii sunt fierti, noi nu am simtit nici o diferenta.
        De exemplu, eu cand fac ciorba de vacuta congelez clar 3-4 portii, la fel ciorba de perisoare.
        Ah, si am mai facut si burgeri de somon pe care i-am congelat cruzi: am taiat la robot somon salbatic, amestecat cu bucati de ardei copt, muuuuuult marar, capere, ceapa si f putin pesmet. Am format burgerii si bagat la congelator, de unde i-am aruncat direct in cuptor cand am avut nevoie. Au fost bestiali. πŸ™‚
        Spor la umplut congelatorul si astept insemnarea de pe blogul tau referitor la planul de atac.:)

Leave a comment

What’s this?

You are currently reading Zacusca – my way at .

meta