Cum imi propun sa traiesc mai sanatos

January 18, 2017 § 26 Comments

Mi-am inceput anul gandindu-ma la doua obiective:

  • cum sa am o nastere (relativ) usoara
  • cum sa imi asigur o batranete usoara

Desigur, sunt constienta de constrangerile obiective (nasterea implica orice ar fi un anumit grad de durere; la batranete nu o sa mai zburd oricum ca la 20 de ani), dar pe mine ma intereseaza cum sa maximizez partea plina a paharului. 🙂

Si daca despre nasterea usoara inca ma documentez, despre batranetea fericita deja am cateva idei. Spre deosebire de acum cativa ani cand eram foarte radicala atunci cand imi propuneam o schimbare si faceam planuri nesustenabile, acum ma concentrez pe pasi marunti si consecventi.

Masurile pe care le voi lua ca sa functionez optim sunt acestea:

  • Somn suficient – cand operez cu prea putin timp la bord nu sunt eu insami, iau decizii foarte proaste, sunt o prezenta neplacuta. Deci in viata este clar ca va trebui sa prioritizez somnul. 🙂
  • Hrana adecvata – pe la 20 si ceva de ani am avut o perioada cand am fost vegetariana, ba chiar vegana si cu mici accente de raw vegan (ahh smoothies cu spirulina si chlorella, unde sunteti voi?). Acum imi propun sa mananc produse locale, fresh, foarte putin procesate. Cantitati mai mici si hrana de calitate. Musai o salata si o portie de fructe pe zi.
  • Miscare. Nu cred ca voi mai avea abonament la sala in viitorul apropiat. Dar de cand cu sarcina cred ca am facut per total mai mult sport decat inainte si voi continua cu plimbarile si cand vom avea bebelusa. Si dupa ce imi revin intr-o forma decenta ma voi intoarce si la programele lui Jillian Michaels, care mi se pare fantastica. Concluzia e ca nu voi cheltui bani pe abonament la sala si nici nu voi pierde timp la cine stie ce clase. Plimbari zilnice, alergare atunci cand voi putea, exercitii pe saltea in propria sufragerie. Vara drumetii si iarna ski, toamna si primavara alergari si squash. Da, o sa imi gasesc timp pentru toate. 🙂 Norocul meu e ca sunt oricum foarte dinamica si am multa energie.
  • Liniste sufleteasca. Asta este ongoing journey. Sunt absolut convinsa ca stresul este o cauza majora pentru imbolnaviri. Am mult de lucru ca sa invat ce inseamna compasiunea fata de sine si relaxarea. 🙂 Dar fac progrese. Trebuie doar sa ma intreb constant: de ce am eu nevoie in acest moment? Si sa imi ofer acel lucru. Si o doza marita de egoism si atentie pentru sine nu strica niciodata.
  • Citit mult si memorat. Da, eu cred ca mintea trebuie lucrata si memoria trebuie antrenata. O sa ma gandesc daca ma intorc la invatat poezii. 🙂 Alta varianta ar fi sa invat o limba noua. In orice caz, nu vreau sa ajung o baba depasita, sclerozata, care traieste doar din inertie.
  • Analize si investigatii. Sa spunem ca nu am traditie in a face investigatii in mod regulat. Dar asa cum am inteles de ceva vreme, e o chestiune de respect fata de sine si responsabilitate fata de ceilalti sa iti faci investigatii regulate: analize de sange, control ginecologic, mers la dentist, control dermatologic si orice altceva este nevoie. Si nu o sa mai aman niciodata sa am grija de sanatatea mea.

Ideea este ca pe termen lung, pic cu pic se face mare. De cele mai multe ori, nu ne imbolnavim/ingrasam/prostim de pe o zi pe alta. Asta inseamna si ca mentenanta se face zi de zi, in pasi mici. Iar eu vreau sa fiu o masinarie performanta si bine unsa cat mai mult timp. 🙂

§ 26 Responses to Cum imi propun sa traiesc mai sanatos

  • o femeie says:

    frumoasa lista! ce imi plac toate cele propuse!
    Eu am adaugat la viata mea o sectiune pentru voluntariat si ajutat cei in nevoie (de ex. donez sange si de acolo imi fac teste regulate); plus o sectiune hobby.

    P.S. cum naiba consumi tu chlorella ca am luat pudra si are un gust crunt?? si nici macar nu asimilez fier, analizele si mai jos mi-au iesit (nu mai ma duc sa donez sange la sfarsitul postului, asimilez cel mai bine din carnitza)

    • Sinziana says:

      Stii unde as face voluntariat oricand? La un orfelinat sau la un spital de copii. Tot ce are legatura cu copiii imi da o putere fantastica.
      Ce hobby ai? 🙂
      Sa stii ca nu chlorella era cea mai rea, ci spirulina. Era ceva… Storceam o lamaie intreaga si tot aveam senzatia ca beau broaste moarte. Faceam un smoothie cu spirulina, chlorella, apa, suc de lamaie si ceva fruct. Si crede-ma, sunt in stare sa beau si sa mananc multe chestii nasoale daca stiu ca imi fac bine, dar combinatia aia era fatala. :)))

      • o femeie says:

        Exact exact, am impresia ca e zama de balta cu broaste :)) . E drept ca nici nu am pus lamaie suficienta, acum incerc sa o combin, primele zile am pus o lingura de clorella la cana de apa si dat peste cap. Si cum beau repede si iau si aer, mai ragai dupa aia sa nu cumva sa uit ca e fix zama cu broaste :))))
        (nici nu ma mira, e doar o alga, dar eu am mai consumat alge de la magazine japoneze, care de altfel sunt minunate).

      • Elena says:

        Nu as putea. Eu pe vremea cind luam spirulina , o luam sub firma de comprimate.

  • si eu imi doresc sa am o batranete sanatoasa, cu ajutorul lui Dumnezeu vreau sa fac tot ce tine de mine si restul las in mana Celui de Sus. Cam la fel este si lista mea. Acum incerc sa elimin zaharul din alimentatie,cat a mai ramas, fiindca in general nu mananc dulciuri.Problema e ca nici fructe nu mananc.

    • Sinziana says:

      Nu iti place nici un fruct? De exemplu, nici eu nu ma dadeam in vant dupa ele, dar acum imi place sa le tai frumos si sa mi le asez pe o farfurie. Face toata diferenta. 🙂 Pentru o gustare mai consistenta, le asociez cu cateva feliute de branza. Marul uneori il rad si il presar cu scortisoara sau vanilie – e delicious asa!

      • cand eram insarcinata am mancat multe fructe, pur si simplu imi era pofta.O sa incerc acum sa introduc macar un fruct pe zi.Ideea de asociere cu branza e foarte buna, ca imi place combinatia. Multumesc mult 🙂
        P.S. foarte pozitiv blogul tau, o sa-l urmaresc cu drag

      • Sinziana says:

        Multumesc pentru apreciere, am trecut si eu prin casuta ta si voi reveni. 🙂

  • referitor la nasteri, eu am nascut natural si pot spune ca au fost nasteri usoare, care s-au desfasurat repede si fara probleme. Cu ceva dureri, dar n-ai cum sa scapide ele fara epidurala.N-am facut nimic special pentru asta, cred ca genetica are ceva de-a face, si probabil psihicul.
    Recent am aflat de dispozitivul epi-no , care ajuta la antrenarea perineului. Eu n-am folosit, dar ce am citit mi s-a parut incurajator.

    • Sinziana says:

      M-ai facut curioasa si am cautat sa citesc despre epi-no, mi se pare interesant, multumesc de recomandare.
      Eu sunt foarte rezistenta la durere si foarte optimista – sper sa ajute si sa am noroc. 🙂

      • IuliaBe says:

        Rezistenta la durere si eu dar…. intr-un laps de timp de vreo ora in care anestezistul urma sa vina de acasa (am nascut nopate si aici desi e ditamai spitalul nu au anestezit de garda care sa stea la spital, e chemat de acasa la nevoie……) am simtit contractiile de inceput in spate ( bebe se pregatea sa coboare) si crede-ma ca nu doresc nimanui sa simta durerea aia
        Nu vreau sa te sperii, vreau doar sa te pregatesti psihic pt ce e mai rau si asa o sa ti se para totul floare la ureche

      • Sinziana says:

        Am tot intrebat in dreapta si-n stanga cu ce seamana durerile alea ca sa-mi pot face o idee. 🙂 Mi s-a spus ca simti ca te desfaci din balamale :), ca te rupi, ca te hacuie mai multe cutite in acelasi timp…
        Sa inteleg ca ai facut epidurala? A ajutat in cazul tau?

      • Elena says:

        Eu sunt sensibila la durere, dar foarte fricoasa. Mi-ar fi fost mai frica de injectia de la epidurala decit de durerile de nastere. Asa ca am născut de 3 ori fara anestezie, desi mi-era cumplit de frica de nasteri, eu sint aia care as fi stat oricit cu copilul in burta, doar sa nu nasc. Cred ca daca te pregatesti psihic sa nasti fara anestezie, rezisti. Daca stii ca te poti baza pe epidurala, cred ca si durerile ti se par mai intense.

  • Lidia says:

    Ce frumos ai scris! 🙂 de ceva vreme, soțul meu îmi spunea că își dorește foarte mult să îmbătrânească frumos. Legat de celălalt aspect, al nașterii ușoare, îți spun povestea mea: dacă prima naștere a fost o experiență extrem de dureroasă și traumatizantă, când am mers a doua oară la Matern, cu inima strânsă, am născut „ca la carte”. Ce a făcut diferența în cazul meu: am încercat să mă concentrez și să urmez indicațiile moașei și ale doctorului.

    Ca o încurajare, un verset care îmi e tare drag: “Femeia, când e să nască, se întristează, fiindcă a sosit ceasul ei; dar după ce a născut copilul, nu-şi mai aduce aminte de durere, pentru bucuria că s-a născut om în lume.” (Ioan 16, 21)

    • Sinziana says:

      Lidia, multumesc pentru comentariu. Am tot respectul si admiratia pentru femeile care nasc, natural sau nu.
      Imi doresc mult de tot o nastere blanda si frumoasa. Nu atat ca vreau sa evit durerile, dar vreau sa nu fie traumatizanta nici pentru mine, nici pentru bebelusa.
      Si da, recunosc ca as vrea ca recuperarea sa nu fie una prea grea. Nu de dureri imi e teama, ci de recuperare…

  • IuliaBe says:

    Buna Sanzi… iti sunt datoare tie si Danielei cu un mail… promit ca il trimit si pe ala
    Eu am avut o nastere usoara, f usoara in max jumatate de ora din momentul in care am inceput sa imping am nascut; ce consider eu ca a jucat un rol capital a fost miscarea (pana in sapt 33 eu urcam 7 etaje, faceam yoga si aquagym saptamanal si mergeam pe jos cu orice ocazie) si hidratarea
    Lucreaza picioarele, vei avea nevoie de forta in ele; o colega englezoica care a nascut cu cateva luni inaintea mea imi tot spunea asta si nu prea intelegeam eu la ce se referea pana nu am ajuns in momentul nasterii pe masa gineco:)

  • IuliaBe says:

    Aaa si recuperarea a fost rapida… a doua zi imi faceam singura dus (aici vin moasele si te spala), nu am avut hemoroizi (sunt convinsa ca, cafeaua bauta cu moderatie pe parcursul sarcinii a avut rolul ei… ) nu m-am constipat, a 2 zi aveam scaun normal ( iti recomand compotul face minuni pt digestie)

    • Sinziana says:

      Am retinut faza cu compotul, merci. 🙂 Atatea am auzit in jur despre constipatie, despre reveniri grele si dureri la stat in sezut (e nevoie de colac sau nu?) incat sincer, ma sperie mai mult recuperarea decat nasterea in sine.
      Ce ma bucur pentru tine ca a fost asa OK…

  • IuliaBe says:

    Si de babyblues ca iti ziceam intr-un comment; maxim 3 sapt so o forma usoara; m-a ajutat mult sa inteleg ca fiecare femeie e diferota, fiecare bebe e diferit, fiecare familie e deosebita si are propriile obiceiuri si nevoi si ca cel mai imp nu e cum nastem sau ce mananca bebe ( lapte matern sau artificial) ci ca mama si bebele sa fie sanatosi, mama linistita si fericita
    Cand am acceptat ca nu o sa alaptez lucrurile s-au asezat miraculos…..
    Si repet, credeam ca alaptatul vine natural, nu am gandit nicio clipa pe perioada sarcinii ca nu voi alapta, de aici si culpabilizarea asa ca draga mea, pregateste-te psihic pt orice;

    • Daniela E. says:

      M-am bucurat sa vad comentariile tale, sigur si Sinziana (cand le va vedea) la fel! Ce ma bucur ca a trecut si pentru voi perioada critica! Yay pentru Baby blues scurt, nastere usoara si yay pentru acceptarea situatiei asa cum este ea, fara a pune presiuni suplimentare si pe tine si pe bebe…ce mai, pe toata familia!
      Si da, miscarea inainte de nastere ajuta, hidratarea ajuta si, din proprie experienta va spun: nu exista dieta pentru alaptare!! Eu n-am facut hemoroizi dupa nastere, am facut dupa vreo 3 saptamani asa, ca auzisem eu ca nu tre sa mananci fructe ca face dom’le copilul colici. Va dati seama ca m-am constipat groaznic! Si ghici ce, dupa ce am reintrodus toate grupele alimentare, copilul meu nu a reactionat negativ la nimic si a facut colici o singura zi. De fapt, sincera sa fiu, nu stiu daca eu cred ca exista colici. Copilul meu s-a strans de burta si a plans inconvoiat o singura zi, care a coincis cu venirea soacar-mii, care mi-a facut mie o mie de nervi….ce sa inteleg din asta?

      • Daniela E. says:

        soacra-mii*

      • Sinziana says:

        Foarte utila observatia re: la dieta pentru alaptare, Daniela. Tot caut informatii despre ce NU ar trebui sa mananc – gen fasole, mazare, varza etc… Si invers, ce alimente favorizeaza lactatia.
        Cat despre venirea soacrei si colici… cred ca tu, ca mama, vezi si intelegi lucrurile cel mai bine. 🙂

    • Sinziana says:

      Iulia draga, ma bucur tare mult ca ai revenit, m-am gandit la tine saptamanile astea si am sperat ca va este bine in noua formula!
      Cat despre alaptat, deja se pune FOARTE multa presiune pe mine, mi se repeta non-stop cat de critic e alaptatul si ce important va fi sa fac asta pentru bebe. Daca asta nu duce la culpabilizarea mamei, eu nu stiu ce e…
      Ma bucur ca ati trecut cu bine peste tot!

  • Elena says:

    Eu m-am impacat cu îmbătrînirea de cand fac dans ,media de virsta e 60 de ani. Asa ca imi vad colegii si nu mai mi-e frica, ma gindesc ca sint frumosi si plini de viata.

Leave a Reply

What’s this?

You are currently reading Cum imi propun sa traiesc mai sanatos at .

meta

