Ritualuri (1)

September 4, 2013 § Leave a comment

Astazi este despre ritualul de spalare. Cineva spunea ca actul de a te spala are ceva sacru; cand intri in casa, trebuie sa te speli imediat pe maini si sa te lepezi de tot raul pe care l-ai adus de afara. Cunosc putine lucruri care sunt mai bune decat un dus energizant la vremea lui sau o cada inspumata cu o lumanare alaturi, in intunericul baii.
Totusi, recunosc ca acord prea putina atentie ritualului spalarii (ca si altor ritualuri), pe care il vad ca pe o necesitate, ceva de bifat neaparat la sfarsitul zilei, nu la inceputul ei.

Dar azi am chef sa imi amintesc despre unul dintre cele mai frumoase si firesti ritualuri de spalare pe care le-am experimentat. Au trecut ani buni de atunci, de cand bunica mea ne ‘imbaia’ sau ‘laia’ pe mine si sora mea. Eram mica si incapeam oriunde si in orice, asa ca vara mamaia fierbea apa de ploaie si umplea o copaita. Ma punea sa imi spal intai ochii, apoi mainile si abia apoi intram toata in copaie. Totul era facut in cea mai desavarsita ordine, de la care nu ma abateam. Alaturi aveam o bucata solida de sapun, de care mamaia freca o carpa putin rugoasa. Si apoi incepea marele ‘rumegus’: fiecare bucatica de piele de la urechi si pana la talpi era frecata si spalata temeinic. Pe par ma spalam tot cu sapun de casa, si mamaia imi turna apa fierbinte in fir subtire, caci multa nu aveam. Imi limpezea parul pana cand scartaia ‘ca hartia’. Si-apoi ieseam, ma imbracam cu haine curate si proaspete si stateam in curte, la soare, ca sa ma ‘zvant’. Cand era frig, faceam baie in casa, langa soba, intr-un lighenas care atunci imi parea urias. Nimic nu m-a spalat vreodata mai bine decat apa de ploaie si sapunul de casa, facut impreuna cu tanti Gela la cazan, in gradina…
Si cate lucruri mai sunt asa linistitoare si desavarsite in firescul lor ca ordinea asta: ochi, maini, trup?….

Azi nu mai fac baie in copaie, dar stiu ca actul spalarii are ceva sacru, mistic- cu conditia sa il faci cu prezenta, clipa de clipa, temeinic si frumos.

Leave a Reply

What’s this?

You are currently reading Ritualuri (1) at .

meta

